V průběhu realizace projektu „Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny v důchodovém systému – Etapa III“ probíhala i aktivita zaměřená na flexibilitu a mobilitu práce, jejíž součástí byl i pilotní projekt flexibility. Ten byl zahájen na první konferenci o skandinávské inspiraci. Přihlásily se do něj tři společnosti (Československá obchodní banka, a. s., dánská technologická firma NNIT Czech Republic s.r.o., soukromá ZŠ Bodláka a Pampelišky, o.p.s.). Některé další společnosti pak (IKEA nebo Microsoft) na základě svého zájmu o tuto problematiku laskavě poskytly pro potřeby tohoto manuálu odpovědi do dialogu o flexibilitě, který je součástí této kapitoly.

Po šesti měsících pilotního projektu a po pěti tematických pracovních setkáních s pilotními firmami, se uskutečnila navazující konference „Skandinávská inspirace II. Flexibilita a mobilita práce, zkušenosti zaměstnavatelů v ČR“.

Zástupci tří společností, které se účastnily pilotní fáze projektu „Flexibilita a mobilita“, představili své zkušenosti se zaváděním flexibility a mobility v jejich pracovním prostředí v rámci prvního panelu konference. Během diskuse mj. zazněly následující zajímavé postřehy:

  • Jsme přesvědčeni, že flexibilní přístup (nejen z hlediska umožňování flexibilních forem práce) bude stále větším lákadlem pro budoucí kolegy a že pokud chceme patřit v našem segmentu k preferovaným zaměstnavatelům, musíme se na tuto cestu vydat,“ uvedla v diskusním panelu pilotních firem Gabriela Vaňková, HR Manager společnosti NNIT.
  • Unikátní je i zkušenost společnosti ČSOB, která flexibilitu zavádí v prostředí velké nadnárodní korporace s více než 7000 zaměstnanci. „Intenzivně se snažíme, aby zaměstnanci ČSOB vnímali jako zaměstnavatele, který flexibilitu nejen podporuje, ale také ji žije a takto ji i prezentovali ve svém okolí,“ zmínila Simona Zálešáková z ČSOB.
  • Inovativním počinem je také zavádění flexibilního pracovního prostředí a interní mobility ve školství. „Cílem zavádění flexibility v ZŠ Bodláka a Pampelišky, o.p.s. je úspěšná příprava budoucích zaměstnavatelů i zaměstnanců na možnost volby a flexibilní trh práce,“ řekl ředitel školy Jan Jiterský.

Poznámka: Co se týká soukromé ZŠ Bodláka a Pampelišky, o.p.s. je nutné doplnit, že škola má pozoruhodný systém interní mobility učitelů na 1. a 2. stupni, který umožňuje prostupnost učitelů napříč 1. a 2. stupněm ZŠ a stejně tak systém rotačního třídnictví, to znamená, že třídní učitelé se střídají po roce, na 1. stupni je inovativním nápadem a setkal s velkým zájmem zástupkyň a zástupců pilotních firem.

Aby mohly být flexibilní formy práce dostupné pro všechny zaměstnavatele, měl by pro ně stát vytvářet takové podmínky, které jim flexibilní formy práce umožní nabízet bez rozdílu jejich velikosti a zaměření. Podmínky by měly být i motivační a měly by tvořit klíčové zásady prosazování politiky a principů tzv. work life balance.

Proto byl druhý diskusní panel konference zaměřen na téma sociálního dialogu. Diskutovali na něm mj. zástupci a zástupkyně tripartity, MPSV, odborů, Konfederace podnikatelských a zaměstnavatelských svaz a zástupce velkých zaměstnavatelů v ČR, společnost Škoda Auto.

Z pohledu využívání flexibilních forem práce patří České republice spodní příčky žebříčku zemí v rámci EU. Závěrečný panel konference propojil názory a zkušenosti z pohledu expertů a také zástupců/zástupkyň firem na možnosti a rozvoj flexibilních forem práce vůči různým skupinám zaměstnanců.

  • Flexibilní úvazky jsou jedním z potřebných nástrojů k zapojení žen s malými dětmi a důchodců na trhu práce. Z vyšší zaměstnanosti žen s malými dětmi a důchodců profitují nejen oni samotní, ale také ekonomika jako celek, zaměstnavatelé i stát. Tím, že nevytváříme vhodné podmínky pro práci u těchto skupin, zbytečně plýtváme lidským potenciálem České republiky,“ uvedl mimo jiné Jiří Šatava z IDEA při CERGE-EI.
  • Forma zkráceného úvazku je častým požadavkem uchazečů o zaměstnání, který zaměstnavatelům vždy nemusí vyhovovat. Alternativou je nabídka flexibilního úvazku, kdy si zaměstnanec sám určuje čas, který stráví v práci, podle svých individuálních potřeb. Flexibilita a mobilita práce spočívá v tomto smyslu ve změně řízení a rozložení pracovních činností,” řekla Andrea Linhartová Palánová, Senior Manager, People and Organisation, PwC.
  • Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR odhaduje, že kdyby začalo pracovat víc maminek s malými dětmi, HDP by se zvýšilo ročně o půl procenta.
  • Opravdu jde o odhad. Přestaňme se honit za čísly jako HDP, ale vytvořme podmínky,“ říká tajemník konfederace Jan Zikeš.

Na závěr pilotního období byly zúčastněné společnosti požádány o odpovědi na otázky shrnuté pod název „dialog o flexibilitě“. Ten obsahově reflektuje flexibilitu externí, funkční, tedy trhu práce, i flexibilitu interní. Firmy odpovídaly na následující dotazy:

  1. Jak byste vyhodnotili dosavadní úroveň a možnosti flexibilních forem práce ve vaší společnosti (respektive před vstupem do pilotního projektu)? 
  2. Myslíte si, že stávající situace na trhu práce má či měla vliv na úroveň a zavádění flexibilních forem práce ve vaší společnosti?
  3. Jaký byl vás původní záměr se zaváděním flexibilních forem práce, čeho jste chtěli dosáhnout?
  4. Jaké byly a jsou dle Vaší zkušenosti největší překážky pro zavádění flexibilních forem práce ve Vaší společnosti? (Například s ohledem na stávající interní předpisy či legislativní prostředí na trhu práce).
  5. Kde byl a je ve vaší společnosti největší potenciál pro rozvoj flexibilních forem práce? (Kde byste například očekávali nejvýraznější přínosy/benefity).
  6. Jaké postupy jste zvolili při zavádění flexibilních forem práce v rámci vaší společnosti?
  7. Měli jste už nějaké pilotní projekty, témata v oblasti flexibilních forem práce nebo stávající projekt je Vaše první zkušenost s „pilotáží flexibility“?
  8. Jakým způsobem komunikujete a rozvíjíte téma flexibilních forem práce napříč Vaší společnosti?